Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Jak Naciągnąć Pasek Klinowy?

Jak naciągnąć pasek klinowy?

Spod maski Twojego samochodu słychać charakterystyczny pisk? Najprawdopodobniej doszło do poluzowania paska klinowego. Jak naciągnąć pasek klinowy, by nie narażać go na zerwanie? Właśnie tego dowiesz się z naszego artykułu, w którym wyjaśnimy, co napędza pasek klinowy oraz jak mocno go naciągnąć, by nie popełnić błędów powtarzanych przez innych kierowców.

Pasek klinowy — do czego służy?

Pasek klinowy, a dokładnie pasek osprzętu silnika jak sama nazwa wskazuje, napędza osprzęt silnika. Chodzi o alternator, pompę cieczy chłodzącej i układu wspomagania kierownicy, a także sprężarkę klimatyzacji. Podzespoły te w większości są niezbędne do pracy silnika, dlatego sprawne działanie paska klinowego jest dla nich konieczne. Żywotność tego elementu powinna umożliwiać przenoszenie napędu, zanim przejedziesz samochodem co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nieprawidłowy naciąg może jednak wpłynąć na skrócenie tego okresu, a nawet doprowadzić do pęknięcia paska klinowego.

Objawy zużycia

Zanim powiemy, jak naciągnąć pasek klinowy musisz wiedzieć, jak rozpoznać objawy zużycia tego elementu. Przede wszystkim będziesz słyszeć przeraźliwy pisk, na który ciężko nie zwrócić uwagi. Zazwyczaj dochodzi on spod maski po uruchomieniu zimnego silnika, jednak pasek klinowy może być na tyle luźny, że odgłos ten będzie słychać także w momencie włączenia klimatyzacji, obciążenia układu elektrycznego lub skrętu kół. Najczęściej zdarza się to jesienią lub zimą. Wynika to z tego, że na kołach pasowych osadza się wilgoć, która ma znaczący wpływ na zmniejszenie przyczepności paska osprzętu silnika

Czy ślizganie się paska klinowego można rozpoznać także po innych objawach? Może zdarzyć się tak, że światła w Twoim samochodzie będą przygasać. Wynika to z tego, że alternator nie jest napędzany odpowiednio szybko. W takim wypadku kontrolka akumulatora na tablicy rozdzielczej powinna zaświecić się na czerwono. O tym, że pasek klinowy jest luźny, można się przekonać także wtedy, gdy wspomaganie kierownicy zacznie słabnąć. 

Czym grozi jazda z luźnym paskiem klinowym?

Nie wiesz jak napiąć pasek klinowy i zastanawiasz się, czy jest to konieczne? Tak jak już wspomnieliśmy, od odpowiedniego naciągnięcia tego elementu zależy napędzenie podzespołów składających się na osprzęt silnika. Co więcej, jeśli pasek klinowy się ślizga, w każdej chwili może się zerwać. Jazda samochodem z pękniętym paskiem osprzętu silnika jest niemożliwa, dlatego może zdarzyć się tak, że jeśli nie dopilnujesz, by był on naciągnięty, utkniesz gdzieś na środku drogi. Zerwanie paska klinowego wiąże się też z ryzykiem tego, że jego pozostałości przedostaną się do paska rozrządu, co może być przyczyną poważnej awarii. By tego uniknąć, dowiedz się, jak naciągnąć pasek klinowy by spełniał swoją funkcję.

Jak prawidłowo naciągnąć pasek klinowy?

Przede wszystkim, zanim przejdziesz do poprawienia naciągu paska klinowego, upewnij się, czy w Twoim samochodzie nie ma napinacza. W przypadku jego posiadania, luźny pasek osprzętu silnika powinien zostać naciągnięty automatycznie. Jeśli tak się nie stało, należy go wymienić na nowy.

W autach, w których nie ma napinacza, w pierwszej kolejności należy zlokalizować:

  • śruby zabezpieczające,
  • śrubę regulacyjną.

Gdy już je znajdziesz, poluzuj śruby blokujące i z odpowiednią mocą dokręć śrubę regulacyjną. W trakcie wykonywania tej czynności kontroluj naciągnięcie paska klinowego. Ważne, by przekręcenie paska klinowego wprawiało w ruch wszystkie rolki napinacza

Jak mocno naciągnąć pasek klinowy? Powinien się on odchylać na ok. 10 mm, jednak dopuszczalna minimalna granica to 5 mm, a górna 15 mm. Gdy upewnisz się, że tak jest, przykręć śruby mocujące. Pisk i inne objawy powinny zniknąć, jeżeli jednak się tak nie dzieje, spróbuj poprawić naciąg jeszcze raz i sprawdź, czy to nie wina zużycia innych podzespołów.

Błędy, których warto uniknąć

Oczywiście w trakcie naciągania paska klinowego należy wystrzegać się pewnych błędów. Przede wszystkim, nie pomyl go z paskiem rozrządu, który jest zupełnie inną częścią. Ważne, by naciągnięcie paska klinowego nie było też zbyt mocne. To również może doprowadzić do zużycia, a nawet pęknięcia paska. O tym, czy pasek klinowy jest zbyt mocno naprężony, możesz się przekonać jedynie wtedy, gdy zajrzysz pod maskę. W przeciwieństwie do tego jak działa pasek rozrządu, pasek klinowy nie podlega okresowym wymianom, dlatego jego sprawność warto kontrolować samodzielnie.

Jak mogłeś się przekonać, proces naciągania paska klinowego nie należy do skomplikowanych czynności. Ważne, by rozpoznać objawy wskazujące na ślizganie się paska osprzętu silnika. Staraj się też unikać błędów, w tym zbyt mocnego naciągnięcia paska klinowego. Natomiast jeśli konieczna jest jego wymiana, odwiedź nasz sklep motoryzacyjny.