Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Kiedy i dlaczego warto wymienić drążek kierowniczy?

Kiedy i dlaczego warto wymienić drążek kierowniczy?

Drążek kierowniczy odpowiada m.in. za właściwe prowadzenie pojazdu. Nie warto więc odkładać jego wymiany w czasie, ponieważ traci się nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Kiedy i dlaczego warto wymienić drążek kierowniczy w aucie?

Jaka jest rola drążka kierowniczego?

Drążek kierowniczy jest istotnym elementów układu kierowniczego. Przekazuje ruch przekładni kierowniczej (biorący się od skrętu kierownicą) na zwrotnicę koła. Ma więc ważne zadanie. Jako jedyny odpowiada za właściwe prowadzenie przednich kół pojazdu. Już to powinno dać odpowiedź na pytanie, dlaczego nie powinno odkładać się wymiany drążka na później.

Dlaczego nie należy zwlekać z wymianą drążka kierowniczego?

Drążek kierowniczy pełni istotną funkcję w pojeździe, zatem nie można zwlekać z jego wymianą z kilku powodów:

  • zużyty drążek zmniejsza bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu,
  • zepsuty drążek kierowniczy obniża komfort prowadzenia pojazdu, np. auto może zjeżdżać samodzielnie w prawą lub lewą stronę,
  • zużycie się drążka powoduje tzw. luzy kierownicze, które mogą uniemożliwić przejście okresowego przeglądu technicznego auta.

Kiedy należy wymienić drążek kierowniczy?

Skąd jednak wiedzieć, że końcówki drążka kierowniczego wymagają wymiany? Można przekonać się o tym na kilka sposobów:

  • podjeżdżając na stację diagnostyczną do kontroli, gdzie fachowcy dokonają rzetelnej oceny stanu układu kierowniczego,
  • poprzez podniesienie samochodu na lewarku i tzw. szarpanie kołem. Jeśli w okolicy kół wyczuwa się luz, stukanie, ruszanie itp. to znak, że może być potrzebna wymiana drążka,
  • podczas prowadzenia pojazdu, kiedy wyczuwa się luzy, drżenia kierownicy lub „ściąganie” auta w jedną stronę przy dodawaniu gazu i w drugą przy odpuszczaniu (są to jednak objawy mogące świadczyć też o innych uszkodzeniach pojazdu, więc trudno je jednoznacznie zdiagnozować).

Samodzielna wymiana drążka kierowniczego - jak to zrobić?

Proces samodzielnego wymieniania drążka można podzielić na kilka etapów:

  1. Podniesienie samochodu na lewarku i odkręcenie koła.
  2. Odkręcenie końcówki drążka od zwrotnicy koła, a następnie wykręcenie drążka z przekładni kierowniczej.
  3. Odkręcenie końcówki drążka i oddzielenie go od całości (najlepiej przy pomocy dwóch płaskich kluczy).
  4. Zamocowanie nowej końcówki drążka razem z dołączoną do zestawu nakrętką.
  5. Montaż wszystkich elementów w odwrotnej kolejności.
  6. Po wymianie zalecana jest wizyta w warsztacie lub w stacji kontroli pojazdów w celu ustawienia prawidłowej zbieżności kół.

Warto dodać, że żywotność elementów układu kierowniczego jest w pojeździe zbliżona. Zatem, jeśli konieczna będzie wymiana drążka z jednej strony, najlepiej skontrolować od razu drążek z drugiej strony auta.