Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
KOSZYK
!
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Najważniejsze Różnice Pomiędzy Kołem Dwumasowym a Zamachowym

Najważniejsze różnice pomiędzy kołem dwumasowym a zamachowym.

W jakich autach jest koło dwumasowe? Występuje ono zarówno w samochodach benzynowych, jak i dieslach. W większości aut wyprodukowanych w ciągu kilkunastu ostatnich lat stosuje się koła dwumasowe, których działanie niestety przysparza kierowcom wielu problemów. Warto więc zadać sobie pytanie — dwumasa czy sztywne koło zamachowe, które z tych rozwiązań jest lepsze?

Co to jest koło dwumasowe i do czego służy?

Na samym początku warto wyjaśnić, czym jest koło dwumasowe oraz opisać jego działanie. Koło dwumasowe to element, który stworzono w odpowiedzi na rosnącą moc silników. W momencie zwiększenia liczby obrotów sztywne koła zamachowe nie były w stanie zapewnić optymalnego komfortu jazdy. Działanie koła dwumasowego opartego na bardziej skomplikowanej konstrukcji i składającego się z dwóch mas — pierwotnej i wtórnej, znacząco wpłynęło na płynność pracy silnika. Jest to szczególnie znaczące w przypadku samochodów z silnikiem o wysokim momencie obrotowym. Koło dwumasowe odpowiada za niwelowanie drgań i wibracji, które mają wpływ na komfort jazdy, dlatego tak ważne jest jego działanie. Bardzo duże znaczenie ma w tym przypadku wyposażenie tarczy sprzęgła w tłumik drgań skrętnych. Jeśli chcesz zamówić koło dwumasowe do samochodu Ford Focus lub auta innej marki, sprawdź ofertę naszego sklepu.

Czym charakteryzuje się koło zamachowe?

W przeciwieństwie do koła dwumasowego koło zamachowe współpracuje z tarczą sprzęgła, którą wyposażono w sprężyny. To właśnie do ich zadań należy niwelowanie drgań. Są one jednak zdecydowanie mniejsze niż sprężyny łukowe, które składają się na tłumik drgań skrętnych w kole dwumasowym. Można więc stwierdzić, że przekłada się to także na skuteczność i komfort jazdy.

Różnice między dwoma rozwiązaniami

Tak jak już wspomnieliśmy, różnice między dwumasą i sztywnym kołem pojawiają się już na etapie ich budowy. Największych różnic należy się jednak dopatrywać w komforcie jazdy. Działanie koła dwumasowego i zamachowego różni się pod względem siły tłumienia drgań. Powstają one na wale korbowym i oddziałują na całe nadwozie. Z racji, że w przypadku koła dwumasowego zastosowano tłumik drgań, lepiej tłumi drgania. Tym samym zapewnia lepszy komfort jazdy. Niestety przysparza ono także wielu problemów a jego wymiana i naprawa są bardzo kosztowne. Właśnie dlatego kierowcy często rozważają takie rozwiązanie jak zmiana dwumasy na jednomasę, czyli sztywne koło zamachowe.

Czy opłaca się wymienić koło dwumasowe na zamachowe?

Należysz do osób, dla których działanie koła i sprzęgła dwumasowego jest uciążliwe? Z pewnością więc zastanawiasz się, czy możliwa jest zmiana dwumasy na koło zamachowe. Wielu kierowców podejmuje taką decyzję ze względu na zdecydowaną różnicę w cenie. Koło dwumasowe, mimo lepszej skuteczności w niwelowaniu drgań, ma bardzo ograniczoną żywotność, a jego wymiana wiąże się z dużymi wydatkami. Z kolei za koło zamachowe możesz zapłacić zdecydowanie mniej. Pamiętaj jednak, że zmiana dwumasy na jednomasę nie zawsze jest odpowiednia. W jakich samochodach koło dwumasowe można wymienić na zamachowe, a w jakich lepiej pozostać przy fabrycznym rozwiązaniu?

Przy silnikach o niskim momencie obrotowym, koło zamachowe jest niewskazane, jednak można je rozważyć. Natomiast w przypadku aut z wysokim momentem obrotowym musisz nastawić się na znaczne pogorszenie komfortu jazdy. Większe wibracje i hałas to tylko niektóre ze skutków ubocznych. Może to także wiązać się z obniżeniem trwałości innych elementów składających się na działanie tego podzespołu.

Jeśli jednak zadbasz o to, by zmiana dwumasy na jednomasę została przeprowadzona w odpowiedni sposób, możesz ograniczyć negatywne skutki. Przede wszystkim trzeba wymienić całe sprzęgło. Najlepiej, jeśli uda się znaleźć markowy zestaw zamienny, który składa się z dobrej jakości sprzęgła i sztywnego koła zamachowego. Miej jednak na uwadze to, że takie rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim w przypadku nieco starszych modeli samochodów, które początkowo projektowano tak, by współgrały właśnie z kołem zamachowym. Natomiast jeśli jest to kilkuletni samochód, taka konwersja może się nie udać. Wynika to z tego, że np. skrzynia biegów nie jest przystosowana do współpracy z kołem zamachowym.

Jeśli zastanawiasz się — dwumasa czy sztywne koło, które z tych rozwiązań jest lepsze i czy warto zdecydować się na zmianę, nie udzielimy jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od samochodu, jakim jeździsz. Natomiast jeśli wymiana koła dwumasowego na zamachowe jest możliwa, trzeba zastanowić się nad tym, czy takie rozwiązanie faktycznie się opłaca. Być może zestaw do konwersji będzie kosztował Cię tyle samo co nowe koło dwumasowe? Zanim więc podejmiesz konkretną decyzję, porównaj wszystkie ceny i dokonaj obliczeń. Jeśli odwiedzisz nasz sklep motoryzacyjny, interesujące Cię części z pewnością znajdziesz w atrakcyjnej cenie.

facebook