Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Objawy zużycia alternatora. Regulator napięcia, szczotki alternatora, pasek - przyczyny uszkodzenia

Objawy zużycia alternatora. Regulator napięcia, szczotki alternatora, pasek - przyczyny uszkodzenia

Objawy zużycia alternatora to zapytanie często wpisywane w wyszukiwarkę. Jeśli czytasz te słowa prawdopodobnie także i Ty zadałeś sobie to pytanie. Jeśli chcesz wiedzieć do czego służy ta część, jakie mogą być objawy zużycia alternatora oraz czy bardziej opłaca się go naprawić, czy wymienić, koniecznie zapoznaj się z przygotowanym przez nas tekstem. Z pewnością znajdziesz tutaj wiele wartościowych informacji. Zapraszamy do lektury!

Po co jest alternator w samochodzie?

Zadaniem alternatora jest stałe doładowywanie akumulatora oraz dostarczanie energii elektrycznej do wszystkich podzespołów samochodu. Najprościej mówiąc odpowiada on za skuteczną zamianę energii mechanicznej w prąd. Nie trudno się domyślić, że to część pełniąca bardzo ważną funkcję, której awaria może skutecznie popsuć nam dzień.

Warto wiedzieć, że konstrukcja alternatora jest bardzo prosta, co z kolei przekłada się na jego trwałość. W związku z tym żywotność tego podzespołu może sięgać nawet powyżej kilkunastu lat. Jednak podobnie jak każda inna część, także i alternator podlega upływowi czasu oraz zużyciu.

Objawy zużycia alternatora w samochodzie

Objawy zużycia alternatora są dość oczywiste. Dzięki temu kierowca wie, że zbliża się kres żywotności tego podzespołu i powinien go wymienić. Bardzo często bywa tak, że awarii lub zużyciu ulega jedna z jego części składowych. Dlatego objawy zużycia mogą dotyczyć:

  • szczotek alternatora,
  • sprzęgła alternatora,
  • łożyska alternatora,
  • paska alternatora,
  • koła pasowego alternatora,
  • regulatora napięcia.

Do elementów najbardziej narażonych na zużywanie zalicza się szczotki oraz łożyska. Niezależnie od tego, która z wymienionych w poprzednim akapicie części uległa zużyciu, problemy z alternatorem rozpoznasz poprzez:

  • hałas lub wycie, które nasila się wraz ze zwiększaniem obrotów (zwykle znikają po zdjęciu paska klinowego),
  • spadek lub całkowity zanik ładowania,
  • ciągłe świecenie lub miganie kontrolki ładowania akumulatora na desce rozdzielczej,
  • bardzo szybkie rozładowywanie akumulatora,
  • "mrugające" światła - wyraźnie widoczne jest to, że niejednostajnie świecą,
  • piszczące dźwięki (które wskazują na zatarcie się łożysk)/

Co może się zepsuć w alternatorze? Najpopularniejsze usterki

Wspominaliśmy już o tym, że wszystkie części alternatora ulegają zużyciu. Mogą się one także zwyczajnie zepsuć. Do najczęściej pojawiających się rodzajów usterek i uszkodzeń można zaliczyć:

  • pękanie obudowy alternatora (alternator traci ochronę przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych),
  • zatarcia, wynikające z przedostawania się do alternatora brudu i zanieczyszczeń,
  • przebicia w uzwojeniu prowadzące do jego przepalenia,
  • wady regulatora napięcia,
  • pojawiające się zwarcia
  • uszkodzenia mostka diodowego.

Objawy uszkodzenia diody w alternatorze to najczęściej spadek lub całkowity zanik ładowania. W przypadku regulatora napięcia alternatora objawy uszkodzenia będą się różnić w nowych i starych autach. Pierwsze staną i nie ruszą w dalszą drogę. W drugich reflektory zaczną świecić coraz mocniej (aż do przepalenia żarówek), kontrolki na desce rozdzielczej będą migać, przestaną działać liczniki, możliwe są także problemy z ABS.

Spalony alternator - przyczyny

Poszczególne części alternatora, takie jak płyta diodowa, regulator napięcia czy stojan, mogą ulec spaleniu. Jakie są tego przyczyny? Mogą to być wady fabryczne, zalanie lub nadmierne obciążenie (wynikające z różnych czynników).

Naprawiać, regenerować czy wymieniać zużyty alternator?

Kierowcy, którzy zauważyli w swoich autach objawy zużycia alternatora mają trzy możliwości:

  • regenerację,
  • naprawę,
  • zakup nowej lub używanej części.

Regeneracja opłaca się w przypadku większych awarii, gdy uszkodzeniu uległo kilka podzespołów alternatora. To opcja zalecana także właścicielom aut o dużym przebiegu - jest najkorzystniejsza.

Naprawa jest opłacalna w przypadku, gdy tylko jedna część alternatora uległa awarii.

Zakup nowego lub używanego alternatora może być z kolei sporym wydatkiem. W drugim przypadku trzeba mieć także świadomość, że taka część może się dość szybko zużyć.

Mamy nadzieję, że dzięki lekturze powiększyłeś swoją wiedzę na temat alternatorów i będziesz wiedział, kiedy należy wymienić tę część w Twoim aucie. A jeżeli chcesz kupić wysokiej jakości alternator w dobrej cenie koniecznie zajrzyj do naszego sklepu!