Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Pamiętaj o płynie chłodniczym - szczególnie przed zimą

Pamiętaj o płynie chłodniczym - szczególnie przed zimą

Każdy kierowca ma świadomość roli, jaką spełnia płyn chłodniczy - jeden z najważniejszych elementów w samochodzie. To właśnie płyn chłodniczy odpowiada za zachowanie odpowiedniej temperatury silnika, który w trakcie jazdy nagrzewa się. Niezależnie od tego, czy wybieramy markowy płyn,  czy płyn tańszych producentów, musimy liczyć się z koniecznością kontrolowania jego stanu. Optymalna temperatura umożliwia osiągnięcie właściwych parametrów pracy jednostki napędowej. Bez dobrze dobranego płynu chłodniczego, silnik w samochodzie mógłby ulec przegrzaniu i w dalszej kolejności - poważnej awarii. Z tego artykułu dowiesz się nie tylko tego, za co odpowiada płyn chłodniczy, ale też jakie są technologie jego produkcji i czy alternatywnie można używać wody?

Płyn chłodniczy - za co odpowiada?

Płyn chłodniczy jest stale poddawany wysokim temperaturom, z którymi musi sobie poradzić. Nie może doprowadzić do wrzenia, kiedy jest ciepło (np. latem) i nie może pozwolić na zamarznięcie (np. zimą). Ważną właściwością płynów chłodniczych jest również ich bezpieczeństwo względem różnych rodzajów materiałów - np. mosiądzu, aluminium i gumy. Aby płyn chłodniczy spełniał swoje zadania, kierowcy muszą dbać po pierwsze - o właściwy wybór płynu, po drugie - o utrzymanie jego prawidłowego poziomu i regularną wymianę. Niebezpieczny może okazać się dla kierowców okres pierwszych zimniejszych dni. Do wymiany płynu chłodniczego najlepiej więc przystąpić już wczesną jesienią. 

Technologie produkcji płynu chłodniczego

Dopasowanie płynu chłodniczego do konkretnego pojazdu zależy między innymi od technologii produkcji płynu. Wyróżnia się trzy podstawowe technologie, takie jak: IAT, OAT i HOAT. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę każdej z nich. 

Technologia IAT (Inorganic Additive Technology) 

Płyny chłodnicze produkowane za pomocą technologii IAT należą do płynów najstarszej metody produkcyjnej. Podstawowym składnikiem były krzemiany, które wytrącały się z płynu i osadzały na częściach układu wykonanych z metalu. Płyn, który krążył w układzie, zatykał kanaliki w chłodnicy w części o najmniejszym przepływie płynu. Jeszcze inną wadą było osadzanie grubej warstwy na ściankach układu i w konsekwencji - ograniczenie odprowadzania ciepła. 

Technologia OAT (Organic Acid Technology) 

W przypadku technologii OAT, mowa o bezkrzemianowych płynach, które zawierają kwasy organiczne tworzące warstwę ochronną na powierzchni płynu. To wyróżniające się rozwiązanie o lepszej wymianie ciepła. Płyn chłodniczy technologii OAT cechuje się podwyższoną trwałością (z możliwością nawet 5 lat eksploatacji) i kompatybilnością z aluminium - co jest znaczące w przypadku aluminiowej chłodnicy. 

Technologia HOAT (Hybrid Organic Acid Technology)

Hybrydowa technologia HOAT również opiera się na zawartości kwasów organicznych i krzemian, a także podwyższonej trwałości, która gwarantuje wieloletnią eksploatację. W porównaniu do technologii OAT, płyn chłodniczy wykonany technologią HOAT cechuje się kompatybilnością nie tylko z aluminium, ale też z innymi materiałami. 

Koncentrat czy gotowy płyn? Różnice

Gotowy płyn chłodniczy to szereg zalet - wygoda użycia, idealne proporcje i optymalne właściwości. Atutem jest też niska temperatura zamarzania - to średnio ok. 35 stopni Celsjusza. W przypadku koncentratu płynu chłodniczego kierowcy mają do czynienia z gorszymi parametrami. Płyn zamarznąć może nawet przy temperaturze - 16 stopni Celsjusza. Jeśli jednak decydujemy się na koncentrat, konieczne jest rozdrobnienie go w wodą destylowaną. Jakie proporcje zastosować? Najlepiej 50/50.  

Kolory płynu chłodniczego

Wybór płynu chłodniczego wiąże się często z wątpliwościami dotyczącymi jego koloru. Czy ma on jakieś znaczenie? Warto zapamiętać, że kolory nie wpływają na działanie układu - nie są powiązane z parametrami płynu. Płyn chłodniczy ma konkretną barwę jedynie ze względu na barwnik dodawany podczas produkcji. Jeżeli więc dwa płyny zostały wykonane tą samą technologią (i zgodnie z obowiązującą w Polsce normą PN-C-40007), to można je ze sobą mieszać. 

Nie używaj wody zamiast płynu chłodniczego

Wiele osób myśli, że najlepszym możliwym do zastosowania czynnikiem chłodzącym jest woda. To zresztą zgodne z prawdą. Woda wykazuje się dużo większą skutecznością chłodzenia niż wszystkie najlepsze płyny chłodzące. Nie oznacza to jednak, że można jej używać. Wręcz przeciwnie - należy wyeliminować wodę ze standardowej eksploatacji. Jedną z jej podstawowych właściwości jest przecież zdolność do zamarzania zaraz po tym, jak temperatura powietrza spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza. 

Jak często wymieniać płyn chłodniczy? 

Płyn chłodniczy wymaga regularnej kontroli (sprawdzanie poziomu - odpowiednia ilość znajduje się pomiędzy wskaźnikiem "minimum" a "maksimum") oraz regularnej wymiany. Corocznie, przed nadejściem zimy, warto pamiętać o sprawdzeniu temperatury zamarzania płynu i jeśli zajdzie taka konieczność - o jego wymianie. W sklepie internetowym M-parts dostępne są zarówno wysokiej jakości płyny chłodnicze, jak i koncentraty płynu chłodniczego, służące obniżaniu temperatury krzepnięcia. W celu wyboru dopasowanego produktu, można skontaktować się z naszym zaangażowanym zespołem.