Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Wymiana paska klinowego - samodzielnie czy u mechanika? - Blog Motoryzacyjny

Wymiana paska klinowego - samodzielnie czy u mechanika?

Pasek klinowy… Niewielka część wykorzystywana w silnikach samochodowych, którą na co dzień nie zaprzątamy sobie głowy. Najczęściej przypominamy sobie o jego istnieniu gdy wykazuje on objawy zużycia, lub co gorsza, ulega zerwaniu. Co w przypadku, kiedy dojdzie do najgorszego? I jak poznać to, że pasek klinowy się zużywa? Przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł, z którego dowiesz się między innymi tego, czy można i warto wymienić go samodzielnie, czy może lepiej powierzyć to zadanie doświadczonemu mechanikowi.

Po co w silniku pasek klinowy?

Paski klinowe, a w nowszych modelach aut paski wielorowkowe, to rozwiązanie stosowane w każdym silniku. Ich zadaniem jest napędzanie jednostek pomocniczych, takich jak pompa wodna, alternator itp. Jasno wynika stąd, że od stanu paska klinowego zależy praca innych układów w samochodzie.

Zerwanie paska klinowego - co dalej?

Zerwanie paska klinowego uniemożliwi Ci dalszą jazdę. Lepiej temu problemowi zapobiec niż później naprawiać jego konsekwencje. Gdy już dojdzie do zerwania, być może uda Ci się dotoczyć do najbliższego warsztatu samochodowego (o ile znajduje się on w promieniu kilku kilometrów), lepiej jednak nie ryzykować, bo możesz poważnie uszkodzić auto. Nawet najlepsze paski klinowe z czasem się zużywają, czytaj dalej, żeby dowiedzieć się, jak objawia się ten problem i uniknąć przykrej niespodzianki na drodze.

Objawy zużycia paska

Obecnie produkowane paski klinowe (zębate, wielorowkowe) są bardzo trwałe i wystarczy ich okresowa wymiana, którą producenci zalecają średnio co około 60-120 tysięcy kilometrów. Może się jednak zdarzyć, że pasek, z różnych powodów zużyje się znacznie wcześniej. Po czym można poznać, że warto rozejrzeć się za jego następcą?

  • Na pasku widoczne są pęknięcia oraz przetarcia. Ich rozmiar nie ma znaczenia, nawet gdy są niewielkie szykuj się do wymiany.
  • W trakcie pracy silnika słychać piszczenie, które szczególnie nasila się gdy jest on zimny lub po całonocnym postoju.
  • Występują spadki w jakości działania innych podzespołów w aucie np. gorsze ładowanie akumulatora, obniżenie sprawności klimatyzacji itp.
  • Na kokpicie pali się ikonka symbolizująca akumulator.

Lepiej dmuchać na zimne, dlatego jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów w swoim aucie nie zwlekaj, tylko kup nowy pasek klinowy.

Wybór paska klinowego

Uznałeś, że najwyższy czas na wymianę? W takim razie dobierz pasek klinowy do swojego auta. Nie powinien on być ani za długi, ani za krótki. Warto skorzystać z oferty sprawdzonych producentów, będziesz mieć wtedy pewność, że część niezawodnie posłuży Ci przez długi czas.

Dobór paska klinowego, szczególnie dla laika, może być nieco kłopotliwy. Dlatego w naszym sklepie udostępniamy klientom możliwość wyszukiwania części po numerze VIN. Nie wiesz czy wybrać pasek klinowy 13 mm, a może 17 mm? Dzięki naszej wyszukiwarce nie tylko kupisz paski klinowe dedykowane do konkretnych modeli aut, ale także zaoszczędzisz swój cenny czas.

Wymienić samemu, czy u mechanika?

Jeśli masz odrobinę wiedzy, smykałkę w rękach i odpowiednie narzędzia możesz wymienić pasek klinowy samodzielnie. Może być to nieco trudniejsze zadanie w przypadku starszych modeli aut. Powinieneś także pamiętać o podstawowych zasadach, jak na przykład,  że poprawnie założony pasek klinowy musi mieć od 5 do 15 mm luzu (ponieważ zbyt mocne napięcie przyspieszy jego zużywanie).

Prostszym i szybszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do wykwalifikowanego mechanika. Usługa wymiany paska klinowego nie jest droga, a Ty oszczędzisz sobie nerwów. Poza tym fachowiec zadba o to, by wszystko działało poprawnie.

Koszt paska klinowego i jego wymiany

Sam pasek klinowy nie jest drogą częścią. W zależności od producenta kosztuje on w granicach kilkudziesięciu złotych. Warto jest wydać nieco więcej, aby kupić pasek lepszej jakości - posłuży on dłużej niż budżetowy odpowiednik.

Za wymianę paska klinowego u mechanika też nie zapłacisz wiele. W dużych miastach usługa ta, podobnie jak cena części, zamyka się w granicy kilkudziesięciu złotych.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że wytłumaczyliśmy, iż lepiej jest wymienić pasek za wcześnie niż borykać się z problemami po jego zerwaniu. Jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę i umiejętności oczywiście możesz wymienić pasek klinowy samodzielnie, jednak jeśli się na tym nie znasz lepiej udaj się do specjalisty. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszystko zostało zrobione jak należy.