Godziny otwarcia: Pn-Pt: 8:00 - 17:00 Sobota: 8:00 - 13:00
SZUKAJ PO NR VIN Nieprawidłowy VIN.
  1. « Wróc do  Sklep motoryzacyjny M-parts
  2. « Wróc do  Blog
  3. Zawieszenie w samochodzie - warto o tym wiedzieć

Zawieszenie w samochodzie - warto o tym wiedzieć

Zawieszenie w samochodzie jest jednym z najważniejszych układów, ponieważ łączy koło z konstrukcją pojazdu. Przez lata powstawały nowe typy zawieszenia, zwiększające bezpieczeństwo i wygodę podróżowania, ale zawsze zachowywały one tę samą funkcję. Dzięki temu artykułowi, poznasz najpopularniejsze rodzaje zawieszenia.

Zawieszenie w samochodzie - warto o tym wiedzieć

Zawieszenie samochodu odpowiada za prowadzenie koła, dlatego każdy element musi być bardzo stabilny i posłuszny kierowcy. Aby tak się stało, montuje się m.in. drążki i wahacze. Oczywiście każda część zawieszenia musi być odporna na nierówności drogi, ale podczas konstruowania auta trzeba myśleć też o tym, by nie zablokować jego sterowności. Innymi funkcjami układu zawieszenia jest resorowanie i amortyzowanie samochodu, dzięki którym jazda jest bezpieczna. Wszelkie przemieszczanie się z uszkodzonymi elementami zwiększa ryzyko poważnego wypadku. 

Rodzaje zawieszenia

Najczęściej występujące układy zawieszenia to zawieszenie zależne, półzależne i niezależne, a także zawieszenia hydrauliczne i pneumatyczne. W tekście wspomnimy też o zawieszeniu hydropneumatycznym. 

Zawieszenie zależne, półzależne i niezależne 

Słyszałeś kiedyś nazwę "sztywny most"? Mowa tu oczywiście o zawieszeniu zależnym, w którym ruch jednego koła na osi wpływa na drugie koło. Odwrotnie jest w przypadku zawieszenia niezależnego, gdzie tego wpływu nie ma. Zawieszenie niezależne wykorzystuje np. popularna kolumna MacPhersona, instalowana w pojazdach sportowych. Zawieszenie półzależne oznacza częściowy wpływ - to rozwiązanie pośrednie. 

Zawieszenie pneumatyczne i hydrauliczne

Zawieszenie hydrauliczne bazuje na siłownikach hydraulicznych, które umożliwiają regulowanie wysokości zawieszenia samochodu. Takie siłowniki zastępują tradycyjne amortyzatory. Zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje z kolei ciśnienie i powietrze - auta wyższej klasy są coraz częściej wyposażone właśnie w ten typ. Wszystkie wstrząsy i wibracje ulegają skutecznej eliminacji, do której przyczynia się komputer. Komputer w zawieszeniu pneumatycznym odczytuje warunki drogowe i prędkość na tyle, by następnie sprawić, że pojazd stanie się bardziej miękki lub twardy. Ten typ zawieszenia mają auta, takie jak np. BMW, Mercedes czy Audi. Po połączeniu rozwiązań oneumatycznych i hydraulicznych, pojawił się też nowy typ zawieszenia - zawieszenie hydropneumatyczne. Stosowane jest w autach, tj. np. Renault i Citroen. 

Układ zawieszenia - niezależnie od zamontowanego rodzaju - wpływa na bezpieczeństwo jazdy i jej komfort. Jeśli jest uszkodzony, okresowy przegląd diagnostyczny nie skończy się pomyślnie. Skrajne awarie auta mogą nawet zakończyć się urwaniem koła podczas jazdy, dlatego w czasie prowadzenia samochodu, nasłuchuj wszystkich dźwięków. W przypadku niepokojących sygnałów, udaj się do mechanika. Poruszanie się po nie zawsze doskonałych nawierzchniach jest nieuniknione, ale szybkie reagowanie na usterki, rozwiąże problem (bez nadmiernych obciążeń finansowych).